Зекономити чи витратити зайве? У "чорну п’ятницю" можна і те і інше. Коли ж стартує період передріздвяних знижок, що варто купувати, а які товари краще обходити десятою дорогою - журналістці Коротко про розповіли самі продавці. Звісно, анонімно.
Увесь світ, у тому числі й Україна, готується до періоду великих знижок. Black Friday, або "чорна п'ятниця", розпочнеться вже 29 листопада. Але діятиме не один день, а до понеділка (так званий «Кіберпонеділок») або впродовж тижня («Кібертиждень»). Такими, на перший погляд, щедрими акціями магазини хочуть заманити у свої тенета більше платоспроможних покупців.
Вже зараз і великі торгові мережі, і маленькі бутики, в тому числі онлайн, рясніють рекламними пропозиціями на кшталт «Тільки у нас у Чорну п’ятницю до 60%/70%/80% (кому скільки фантазія дозволяє. – Авт.) знижки на все!».
- Не вірте таким щедрим обіцянкам, - розповідає Коротко про власниця одного зі столичних магазинів одягу та аксесуарів Юлія. – Мабуть, вже всім відомо, що магазини хитрують: заздалегідь до розпродажу шалено піднімають ціну, а перед самою "чорною п’ятницею" ставлять нібито знижку, а насправді такий товар покупець купує ще й з хорошою націнкою.
- А яка політика знижок у вашому магазині? – запитуємо.
- До знижок ставлюся дуже обережно, - зізнається Юлія. – Але в моєму магазині вони будуть, щоправда, лише для постійних клієнтів. І не більше -20% від, уточнюю, націнки.
Для людей, які не розуміють, що ж таке ця націнка, пояснюємо. Наприклад, власниця замовила 10 сумочок одного і того ж дизайну. Виробник продав їх (щоб полегшити процес підрахунку) по 1000 грн за сумку. При отриманні в магазині до цієї тисячі додали свій відсоток, тобто націнку. У кращому разі це 100%, тобто ще +1000 грн. Отже, сумка коштуватиме 2000 грн. При знижці у 20% покупець отримає аксесуар за 1600 грн, а власник – 600 грн власної виручки.
- Скажу так: людям нецікаві знижки 5% чи 10%, - пояснює Юлія. - Хочуть більшого, бажано 90%. Звісно, це хіба що у мріях покупця. Треба пам’ятати, що магазин платить за оренду, комунальні послуги, зарплати продавцям, за рекламу… Та навіть за звичайний паперовий пакет з логотипом!
Ті, хто відвідував у "чорну п’ятницю" торгові центри, пам’ятають довжелезні черги за одягом, взуттям. Але найбільше людей хотіли купити техніку, звісно, зі знижкою. І декому щастило. Наприклад, авторка цієї статті минулого року урвала ноутбук ASUS на 10 тисяч дешевше – за 20 тисяч замість 30 тис. Але це дійсно фарт.
- Дотепер пам’ятаю, як кілька років тому, працюючи у великому магазині техніки, акуратно переклеювали цінники, - розповідає Коротко про продавець, який відмовився називати своє ім’я. – Вартість товару була всього на 5% меншою за попередню, але рекламували покупцям, що усе дешевше аж на 50%. І люди хапали ті міксери, тостери, хлібопічки, навіть не роздумуючи, чи воно треба, чи ні. Наскільки мені відомо, зараз цінники вже мало хто переклеює. Роблять якісь дрібні знижки. Все ж купівельна спроможність більшості українців знизилася.
- Зараз ви працюєте у JYSK. Як там зі знижками до "чорної п’ятниці"? – запитуємо.
- Знижки будуть, але точно не мінус 80%, - підморгує продавець. – На різні позиції буде різний відсоток. Не потраплять під знижку товари, на які завжди низька ціна. І різдвяні аксесуари. Приємні ціни будуть на постіль, ковдри і, звісно, меблі.
По секрету продавець розповів, що мегапопулярне у мережі магазинів крісло-«баранчик» знизиться у ціні аж до 50%.
Та що там крісло! Автомобілісти вже гортають акційні пропозиції великих АЗС. Поки що найбільші автозаправні мережі тримають таємницю, чи ж будуть у "чорну п’ятницю" знижки на пальне.
- Хотілось би мати мінус 10 гривень на літрі бензину, але втішуся і мінус 7, - жартує автомобіліст Василь.
Знижки – це, звісно, добре, але, як то кажуть, «увімкніть розум», щоб дійсно зекономити і зайвого не купити. Ось кілька цінних порад.
- Експерти кажуть, що реальну знижку можна отримати, купуючи несезонні товари: насіння, цибулеві квіти, отрутохімікати від шкідників. З одягу – це купальники, літні аксесуари та взуття. Ще бувають цікаві акції на побутову хімію.
- Є кілька мобільних застосунків, де можна відслідковувати ціну та той чи інший товар у тій же «Розетці» або іншого маркетплейсу. Для цього треба завантажити програмку на свій смартфон і ввести в пошуку назву товару. Опісля на екрані з’явиться така собі «крива»: в один тиждень ціна «полізла» догори, а в інший – донизу.
Відомо, що така акція виникла у США ще в 60-х роках. Саме за кілька тижнів до Різдва американці навіть відпрошувалися з роботи на шопінг. Купували одяг, різдвяні товари, але перш за все подарунки.
«Чому б не заробити на такій любові покупців до різдвяних витрат?» - подумали торговці. І одного разу після американського Дня подяки (останній четвер листопада) вперше кілька магазинів запропонували покупцям знижки на певні товари. Прибуток був шаленим, адже у ці магазини ринулися люди, які хотіли урвати ту чи іншу річ саме зі знижкою.
А «чорною» така п’ятниця стала тому, що на американських дорогах із самісінького ранку були шалені затори. Аж чорно від машин! До речі, вперше термін Black Friday згадали кореспонденти The New York Times.
Як маркетинговий хід "чорна п’ятниця" сподобалася торговцям багатьох країн світу. Щоправда, з назвою виникли деякі непорозуміння в Єгипті, Лівії, Пакистані та в інших арабських країнах. Замість «чорної» там використовують термін «біла» або «жовта» п’ятниця.
Та як ви цю п’ятницю не називайте, з кожним роком знижки… знижуються. Тобто зменшуються. Наприклад, у США все частіше критикують власників великих торгових мереж, які пропонують задешево неліквідний товар або ж ставлять набридливі акції 1+1=3. А те, що дійсно цінне, таким і залишається навіть у "чорну п’ятницю".