21 листопада
Завантажити ще

Національний кешбек: як це працює та скільки можна заощадити

Національний кешбек: як це працює та скільки можна заощадити
Фото: Мінекономіки

2 вересня 2024 року запрацювала анонсована президентом України програма «Національний кешбек», згідно з якою громадяни отримуватимуть компенсацію 10% вартості куплених ними українських товарів.

Мета програми - стимулювати розвиток вітчизняних виробників широкого спектра товарів, заохотити громадян купувати саме українські товари за вигідними цінами, а також розвиток безготівкових розрахунків, адже кешбек буде нараховуватися виключно на покупки, здійснені банківською карткою.

Як це працює

Одразу зазначимо, що для українських покупців кешбек не є новинкою: вагома частина вітчизняних банків давно надає такі сервіси, які дуже популярні серед їх клієнтів. Сервіс "Кешбек" дає змогу клієнту щомісяця обирати категорії товарів та послуг, за якими він може отримати повернення коштів у розмірі 1-5%. Тобто кешбек вже не є чимось екстраординарним, це просто додатковий ефективний механізм лояльності та залучення нових клієнтів. 

Про те, як працюватиме програма «Національний кешбек», у коментарі Коротко про розповіла заступниця голови правління "Глобус Банку" Анна Довгальська.

Насамперед клієнт має впевнитися в тому, що його банк є учасником програми «Національний кешбек». Дізнатися про це можна на сайті банку, у мобільному застосунку банку або зателефонувавши до банку. Якщо банк не бере участі у цій програмі, потрібно обрати інший банк, який є учасником програми, та відкрити в ньому спеціальну картку для повернення коштів за покупку товару.

- Також потрібно надати дозвіл на передачу даних про транзакції з обраних карток при купівлі товарів в магазинах, що долучились до програми, - розповідає Анна Довгальська. - Покупцеві слід оновити мобільний застосунок «Дія», обрати послугу «Національний кешбек» та вказати цю спеціальну картку для подальшого зарахування кешбеку. За дотримання цих умов при здійсненні оплати карткою покупець отримуватиме повернення певної суми від вартості товару із зарахуванням її на спеціальну картку. При цьому кешбек можна буде витратити на придбання медичних товарів, сплатити комунальні послуги, послуги мобільного зв’язку, сплатити за транспорт, розваги (кіно, спорт, заклади харчування), задонатити ЗСУ тощо».

Насправді, навіть якщо це звучить дещо складно, в реальності все виглядає простіше.

Наприклад, коли відкриваєш мобільний застосунок «Приват24», він одразу пропонує відкрити картку кешбеку, спрямовує клієнта на договір та пропонує обрати спосіб підписання документів (можна обрати найпростіший звичний спосіб з одноразовим паролем через SMS-повідомлення). Завдання банків - максимально спростити участь клієнтів у цій державній програмі, і вони з цим завданням впоралися.

За купівлю товарів з позначкою «Зроблено в Україні» на картку буде щомісяця нараховуватися кешбек у розмірі 10% (до 3000 грн).

КОНКРЕТНО

1. Які мережі беруть участь?

Для українських виробників і торгових мереж та магазинів є три умови для участі: працювати на загальній системі оподаткування, приймати платіжні картки для розрахунків та зареєструватися на участь у програмі "Національний кешбек". Станом на зараз зареєструвалось близько тисячі торгівельних мереж (адже у багатьох з них є власні торгові марки) та виробників.

2. Чи треба платити податок з оцього кешбеку?

Це наразі питання без відповіді. Про це взагалі не йдеться, тому експерти трактують це мовчання по-різному. Одні вважають, якщо нічого не кажуть, то не оподатковується, інші – що це означає звичайне оподаткування 19,5% (ПДФО – 18%, військовий збір 1,5%).

3. Як розплачуватись цією карткою?

Розплачуватись потрібно своєю звичайною розрахунковою карткою, до якої прив’язується картка кешбеку, а на картку кешбеку надходить саме кешбек. Сам кешбек можна витратити на обмежений перелік товарів (див. вище).

КОМЕНТАРІ СПЕЦІАЛІСТІВ

«Вже давно варто було запустити»

Таку програму вже давно потрібно було запустити, це суто європейська практика, вважає президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

- Для того щоб програма запрацювала на повну силу, знадобиться щонайменше рік, але згодом працюватиме «як годинник», - зазначив економіст у коментарі Коротко про. – Це стимулюватиме вітчизняного виробника (але йдеться тільки про «білий бізнес»), та й торгові мережі у захваті. Адже чимало мереж мають власні ТМ, і для них це також буде дуже вигідно. Обмеження у 3000 грн є правильним – кешбек має бути обмеженим. Хтось вважає, що це замало, але для старту сума у 3000 грн виглядає цілком нормальною, у майбутньому вона збільшиться.

Перспективи у програми досить позитивні. На думку Анни Довгальської, до кінця 2024 року до державної програми «Національний кешбек» може долучитися дві третини комерційних банків, щонайменше 50% виробників товарів широкого вжитку, до 2/3 великих ритейлерів (мереж супермаркетів, великих спеціалізованих магазинів тощо), а також принаймні третина користувачів банківських карток.

- Ця програма може, з одного боку, стимулювати вітчизняних виробників до популяризації власних товарів, фактично рекламуючи їх в державній платформі «Дія» (купувати українське стане модним), а з іншого - збільшити зацікавлення громадян в придбанні товарів саме вітчизняного виробника, адже купувати українське стане вигідно, - підсумувала Довгальська.

ВАЖЛИВЕ ПИТАННЯ

А чи є мінуси?

Експерти називають декілька головних мінусів.

1. Нестача коштів у бюджеті. Він у нас і без того дефіцитний, а тут ще доведеться повертати кошти.

2. «Вибіркова» державна підтримка вітчизняного виробника. Учасники програми мають працювати виключно на загальній системі оподаткування, тобто ФОПи брати в ній участь не можуть. Експерти наголошують, що це несправедливо, і така підтримка має бути для всіх. А реалізувати її потрібно шляхом забезпечення сприятливого бізнес- і інвестиційного клімату в державі, усунення бюрократії та корупції, захисту прав власності, реформування податкової та правоохоронної системи, забезпечення прав та економічних свобод для вітчизняного бізнесу в Україні.

3. Доступ податківців до інформації про витрати. Конспірологічна версія полягає в тому, що податківці отримуватимуть інформацію про витрати споживача і в теорії можуть запитати: а звідки гроші?