Війна поступово заганяє країну в бідність. За даними експертно-аналітичного центру кадрового порталу grc.ua, через втрату роботи та скорочення зарплат із «раптовою бідністю» зіткнулися навіть представники середнього класу. Кожному третьому українцю не вистачає грошей від зарплати до зарплати.
При цьому чверть наших співгромадян витрачають на продукти, ціни на які зростають не щодня, а щогодини, до 60% своїх бюджетів. Ще 15% українців зазначають, що на їжу йде понад 60% їхніх щомісячних доходів.
Поліпшити матеріальне становище українців може або підвищення доходів, або зниження витрат, але й те й інше в умовах війни малоймовірне. Хоча серед деяких продуктів певні позитивні очікування все ж таки простежуються.
Найбільший оптимізм аграріїв пов'язаний із гречкою, якої цього року планують зібрати понад 150 тис. тонн. На сьогоднішній день вже зібрано понад 120 тисяч тонн.
– Зараз на переробні підприємства надходить гречка нового врожаю, – цитують ЗМІ директора департаменту аграрного розвитку Міністерства аграрної політики та продовольства Ігоря Виштака. – Є перспективи, що ціна знизиться до 60–70 грн за кілограм.
Крім того, Виштак додав, що, за підсумками цьогорічного врожаю, буде повністю забезпечена внутрішня потреба України в зернових, олійних та цукрі, а також збережено серйозний експортний потенціал.
У той же час озимою пшеницею в оптимальні терміни (15-25 вересня) було засіяно менше ніж 30% запланованих площ. Це сталося, зокрема, і через затяжні дощі, повідомляє AgroTimes. Для жовтневих посівів складаються несприятливі погодні умови. Висока ймовірність того, що рослини через нестачу тепла увійдуть у зиму в початкових фазах розвитку, будуть ослаблені та нестійкі до несприятливих зимових умов у разі їх виникнення.
Про те, що в Україні зросли ціни на все, на що можна, покупці знають не з чуток. Кожен може в цьому переконатися, просто пройшовшись будь-якими продуктовими магазинами.
Ми вже писали про те, як подорожчали яйця та овочі борщового набору, але, схоже, буквально кожен товар прагне встановити свій рекорд. Цього тижня прийшла черга моркви, яка зараз продається втричі дорожче, ніж рік тому. І це незважаючи на те, що саме зараз на ринку – сезонне збільшення пропозиції.
За даними аналітиків проєкту EastFruit, виробники готові відвантажувати моркву не дешевше за 15-18 грн за кіло, що на 18% дорожче, ніж тижнем раніше. Щоправда, експерти наголосили, що ціни зростають лише на високоякісну моркву, яку закуповують для подальшої закладки у сховища.
Середні ціни на сало останнього місяця зросли на 15%, м'ясо – на 7-8%, молочні продукти – на 10% та більше, хлібобулочні вироби в середньому дорожчають на 10% щомісяця. І якщо подорожчання молочних продуктів виробники пояснюють насамперед дефіцитом сировини (у холодну пору року корови менше дають молока), то у випадку із хлібом причина інша. Зернових цього року зібрано достатньо, а ось зростання вартості енергоносіїв та пального впливає на ціну дуже суттєво.
За словами економіста Андрія Мартинюка, ціни на всі продукти взаємопов'язані, оскільки тягнуть одне за одним. Наприклад, дорожчає м'ясо – люди переходять на картоплю. Попит на неї зростає, відповідно, зростають ціни. Внаслідок цього покупці звертають увагу на інші гарніри – крупи, макаронні вироби. Зрештою дорожчають і вони.
Аналітик Олексій Кущ нагадує про ефект Гіффена, який, на перший погляд, звучить парадоксально: попит на товар знижується разом із зниженням цін та підвищується разом із підвищенням цін, всупереч основному закону попиту.
- Насправді ніякого парадоксу тут немає, оскільки в цьому випадку йдеться саме про соціальні товари, – пояснює аналітик. – Для інших, дорожчих товарів події розгортаються за протилежним сценарієм: при підвищенні цін споживання знижується. Наприклад, при подорожчанні вершкового масла люди переходять на маргарин, при подорожчанні яловичини – на курку чи рибу. З товарами Гіффена все не так: при підвищенні цін на ту ж олію люди починають купувати її не менше, а більше за рахунок економії на інших продуктах. Споживачі очікують подальшого зростання цін на ті продукти, які їм поки що доступні, і запасаються ними "про запас".
Товари Гіффена – це відносно недорогі товари, які займають у споживчому бюджеті значне місце та для яких відсутній рівнозначний товар-замінник. У різних країнах вони різняться. Наприклад, якщо в Китаї це рис і локшина, то в Україні – олія, цукор.
На жаль, попри весь оптимізм щодо низки культур, експерти прогнозують до кінця року подальше зростання цін. Причини у кожного товару свої, але є й загальні: зростання цін на енергоносії (що впливає на подорожчання як виробництва, так і зберігання), а також зростання цін на паливо і, відповідно, логістику.
За різними оцінками, до кінця року можуть подорожчати усі групи продуктів – борошно та хліб, яйця та молочні продукти, овочі та фрукти, м'ясо та ковбаса. У середньому продуктовий кошик найближчими місяцями «поважчає» ще мінімум на 8-10%, тобто за рік (грудень до грудня) інфляція становитиме близько 40%.
Але й у новому році зростання цін не зупиниться, адже всі основні фактори, про які ми вже писали – від скорочення посівних площ до зруйнованої логістики, – нікуди не подінуться. У бюджеті на 2023 рік закладено 30%-ну інфляцію, і, кажуть економісти, на менші темпи розраховувати не варто.