З тим, що з податками в Україні щось іде не так, згодні, мабуть, усі. Але одностайності в експертному середовищі з цього приводу немає: в той час, як одні вважають, що податкове навантаження треба знизити, інші висловлюють непопулярну думку, що її було б непогано посилити.
Так чи інакше, а обговорення податкової реформи в Україні продовжується не перший рік. Наприкінці минулого року всі чекали на внесення до Верховної Ради законопроєкту з реформи, яка, за прогнозами, мала запрацювати з 2023 року. Тоді говорили про пропозицію об'єднати ЄСВ, ПДФО та військовий збір у єдину ставку 25%.
Наразі концепція змінилася, і у президента заговорили про новий проєкт змін, який пропонує запровадити єдину ставку податку на прибуток, доходи фізосіб та ПДВ – все у розмірі 10%. "КП в Україні" обговорила податкові пропозиції з економістами.
В Офісі президента обговорюють податкову модель «10-10-10», яка передбачає 10% податку на прибуток (сьогодні базова ставка 18%), ПДФО (сьогодні 18%) та ПДВ (зараз 20%). Про це розповів заступник голови ВП Ростислав Шурма, додавши, що військовий збір становитиме 3%, а ЄСВ (сьогодні цей податок становить 22%) взагалі планують скасувати.
Разом із таким глобальним зниженням доходів планують скасувати всі пільги, а також посилити відповідальність за порушення податкового законодавства. Крім того, податківці матимуть доступ до інформації про банківські рахунки. Тобто зроблять «як у Європі», де банківська таємниця взагалі не є жодною таємницею для податкових органів.
– Ми не пропонуємо нічого унікального, – цитують ЗМІ чиновника. - Наприклад, у США відповідальність за порушення податкового законодавства є найбільшою серед усіх можливих правопорушень.
За словами Шурми, поки що консенсусу з цього питання не досягнуто, але податкову модель зможуть прийняти в найближчі місяці.
Думки економістів щодо доцільності такої податкової реформи розділились радикально. Наприклад, коли Владислав Банков назвав її «спробою випустити пару з перегрітого котла через свисток», Олександр Гаврутенко зазначив, що це те, про що він «мріяв все своє свідоме економічне життя».
– Це просто створення видимості, імітація діяльності, – пояснив свою позицію Владислав Банков. - З ініціативи президента у березні вже знижували податки, і що? Усі скасували, бо однозначні правила гри, які не допускають альтернативних тлумачень, роблять непотрібними десятки тисяч чиновників, які збирають корупційну ренту. У цьому новому посилі ми вже бачимо компроміс, щоб і старих корупціонерів залишити у справі, і платників податків («гусей», кажучи словами Гетьманцева) заспокоїти.
Зміни чи відбуваються, як це було у березні, чи не відбуваються, як це відбувається зараз, коли ми бачимо «замовляння» проблеми, продовжує експерт. Мета всіх цих розмов одна: створити для чиновників більш комфортні умови. Адже якщо заспокоїти «гусей», їх легше «обскубувати», і не має значення, що «обскупані гуси» здохнуть.
Не заперечуючи того, що нова податкова реформа є кроком назустріч бізнесу, аналітик компанії Esperio Олександр Болтян зазначає, що бюджету країни вона несе суцільні мінуси.
- Казна і без того недоотримує кошти через війну та березневу податкову реформу, і ось знову пропонують знизити податкове навантаження, - каже Болтян. – Позитивним моментом є той факт, що завдяки такій реформі більше бізнесу утримається на плаву. Але важливо підтримати населення країни, паралельно стримуючи ціни.
Президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко вважає, що запропонована ідея є абсурдною апріорі.
– Це просто черговий піар, не можна просто вибрати гарні цифри та назвати це реформою, – зазначив експерт у розмові з «КП в Україні». – Якщо ці ідеї реалізувати, дефіцит держбюджету становитиме близько 2 трлн грн, що означатиме повний колапс економіки. Тож це просто піар, коли замість того, щоб повернути нормальну систему оподаткування, чиновники вирішили «просто поговорити».
Водночас Олександр Гаврутенко каже, що справа не так у «гарних цифрах», як у простоті системи: порівнянність ставок та обов'язковість виконання. Власне, каже експерт, саме в цьому й полягає реформа.
– Вважаю, що щодня невикористання такої реформи – це просто злочин проти економічного розвитку держави, – каже Гаврутенко. - І якщо у звичайний період це можна було виправдовувати ризиками касових розривів чи недоформування бюджету на початкових етапах, то зараз, коли потреби держави компенсуватимуть із зовнішніх джерел, це найкращий час для такої реформи.
Як розповів у розмові з «КП в Україні» аналітик Данило Монін, озвучена ідея не нова – вона виношувалась ще до війни. Але зараз, коли економіка зруйнована і потрібні інструменти податкового стимулювання, далі зволікати просто нікуди.
- Влада має показати, що вона готова змінити правила бізнесу, - вважає Монін. - Якщо вона зробить такий крок і не намагатиметься через два місяці повернути все назад, як це було з березневими податковими пропозиціями, то бізнес відгукнеться на сигнал і все ж таки почне виходити з тіні. Але, на жаль, віри в те, що це станеться, практично немає. Занадто багато хто в оточенні президента мислить у напрямі, який призводить лише до погіршення умов в українській юрисдикції.