Ще місяць тому бензинова криза була однією з основних тем у всіх ЗМІ, але сьогодні «паливні пристрасті» трохи вщухли. Проте, дивлячись на таблички АЗС, багато автомобілістів не можуть стримати роздратування. Середня ціна на А-95 на 13 липня становила 50,60 грн., на дизель – 56,28 грн., на газ – 35,01 грн.
Втім, як показало нове дослідження, в Україні ситуація з паливом далеко не найгірша. Аналітики компанії Picodi.com вивчили динаміку вартості бензину в Європі та світі у першому півріччі 2022 року та підрахували, скільки літрів палива можна купити на середню зарплату в різних країнах.
У першому півріччі 2022 року зростання цін на бензин було зафіксовано у більшості країн, але антилідером у цьому відношенні стала Туреччина, де літр палива подорожчав удвічі.
В Україні середня вартість бензину в червні становила 50,61 грн., що майже на дві третини (плюс 63,3%) більше, ніж у січні 2022 року, коли 1 літр можна було купити за 31 грн.
Крім нас і Туреччини, до п'ятірки країн, які сильніше за інших відчули різке підвищення цін, увійшли Молдова (+53%), Угорщина (+47,1%) та Австрія (+45,7%).
Загалом треба сказати, що подорожчання тією чи іншою мірою торкнулося майже всіх. У половині досліджуваних країн вартість палива зросла більш як на третину.
Єдиною країною, де вартість бензину за півроку не змінилася, стала Мальта, а єдиною країною, де ціни на заправках знизилися (щоправда, менш як на 1%), виявився Казахстан.
В абсолютних цифрах у нас порівняно з Європою все теж не так уже й погано. У перерахунку на долари бензин в Україні виявився одним із найдешевших у Європі – 38-е місце з 43 обраних країн та «всього» 1,71 долара за літр.
Найдорожче в Європі заправляються автомобілісти Норвегії (2,71 долара за літр), Фінляндії (2,67 долара) та Данії (2,62 долара).
Нашим сусідам у паливному питанні теж не позаздриш: у Польщі літр бензину коштує 1,79 долара, у Румунії – 1,83, в Угорщині – 1,87.
Найдешевший бензин у червні 2022 року продавався в Алжирі (0,31 долара за літр), Кувейті (0,34 долара) та Ірані (0,35 долара).
Як правило, коли йдеться про те, наскільки в Європі все дорого, ми одразу згадуємо, що й зарплати у них чималі. Мовляв, хай спробують пожити на наші зарплати з нашими цінами – тоді побачимо, хто тут живе, а хто виживає.
Щоб розставити всі крапки над «i», аналітики перевірили співвідношення вартості бензину до середньостатистичних зарплат усіх країн, що досліджуються.
Скептики, як завжди, мають рацію: найбільше палива на свої зарплати можуть купити автомобілісти країн із найвищими цінами на заправках. Так, у Швейцарії на середню зарплату можна купити 2455 літрів бензину, у Люксембурзі – 1943 літри, у Данії – 1502 літри. Жителям Норвегії, де, як говорилося вище, найвищі цінники на АЗС, теж скаржитися особливо нема на що: на середню зарплату можна купити 1416 літрів.
У світовому рейтингу співвідношення вартості бензину до середньої зарплати лідируючі позиції цілком очікувано займають країни Перської затоки: Катар (5968 літрів), Кувейт (5578 л) та Саудівська Аравія (4372 л).
Щодо України, то для розрахунку аналітики взяли зарплату 14 577 грн, тобто 11 734,48 грн після сплати податків. У результаті вийшло, що середньостатистичний українець може купити на свою зарплату 232 літри бензину. Порівняно з минулорічними результатами (389 літрів), купівельна спроможність середньої української зарплати щодо палива знизилася. Але при цьому вона не набагато нижча, ніж, наприклад, у 2019 році (258 літрів).
Звичайно, хорошого в таких цифрах небагато. Але якщо порівнювати з аутсайдером рейтингу – Кубою, де на середню зарплату можна купити всього 27 літрів палива, стає зрозуміло: до ситуації «гірше нікуди» вітчизняному паливному ринку все ж таки далеко.
Про те, що у період дефіциту нафтопродуктів увійшов увесь світ загалом і Європа зокрема, на своїй сторінці в соцмережі нагадав директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. А в Європі ситуація посилюється через відмову від російських нафтопродуктів.
– Ціни будуть високими, – прогнозує експерт. – Як саме ембарго вплине на ситуацію, не знає ніхто. Точно зрозуміло, що на всіх чекає економія пального. І тут є проблеми. З одного боку, рекордні ціни мають самі позначитися на темпах споживання, з іншого боку – політики йдуть на все (зниження податків, адміністративні кроки), щоб утримати ціну. Популізм – все наше.
Що стосуэться України, то, продовжує Куюн, ми маємо хорошу динаміку поставок, черги на заправках зникають, але святкувати перемогу зарано: ситуація залишається дуже хиткою.
- Поки що ми забезпечили поточний баланс, але на горизонті серпень-жовтень – сезонний пік споживання, коли буде потрібно на 20-30% більше, – нагадує експерт. - Крім зростаючого сезонного дефіциту в Європі зростає навантаження на транспортні коридори через збільшення експорту продовольства та іншого з України. Це додатково ускладнить імпорт пального.
Знаходити пальне також буде складніше. Європейські країни робитимуть все, щоб забезпечити своїх виборців. Що б вони нам не обіцяли, всі уряди завжди працюватимуть на свій електорат. При цьому війна триває, отже, можливі нові удари та руйнація інфраструктури.
На думку експерта, сьогодні нам потрібно не лише продовжувати щільний діалог із ключовими країнами-постачальниками та транзитерами, а й думати над всеукраїнською кампанією, спрямованою на зміну звички у споживанні палива. Щось на кшталт ініціативи WOG «Їдь на велику – збережи пальне для швидкої». Експерт упевнений, що до такої практики мають приєднатися інші мережі та держава взагалі.