22 грудня
Завантажити ще

Чому не закінчуються проблеми з пальним: думки економістів

Чому не закінчуються проблеми з пальним: думки економістів
Фото: архів "КП"

Терміни вирішення проблем із нестачею палива зрушилися: якщо ще місяць тому в уряді називали червень-липень, то тепер – серпень-вересень. І це при тому, що в серпні-вересні на нас чекає сезонний пік споживання. Словом, складається враження, що цей прогноз не цілком реальний.

– У нас проблема не в дефіциті палива, а в тому, що зараз просто вигідно спекулювати паливом, – упевнений президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. – Складається враження, що на спекуляцію «заточено» весь паливний бізнес: навіть коли з'являється паливо, його спеціально ховають і перепродують дуже дорого. Тож поки не буде контролю за продажем палива, дефіцит та зростання цін збережуться.

З колегою погоджується і аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак. За його словами, зростання цін на пальне багато в чому залежить від бізнесменів, які володіють автозаправними станціями. Причини підвищення цін на бензин у країні – це не тільки курс валют, вартість нафти у світі та перебої з поставками, а й зазор особистого прибутку, який роблять власники АЗС. Оцінюючи ризики втрати бізнесу, зараз вони намагаються заробити максимум.

- Враховуючи, що Україна сьогодні імпортує бензин тільки з ЄС, на укладання нових контрактів на постачання енергоресурсів можна розраховувати тільки після того, як влада заговорить про реструктуризацію зовнішнього держборгу. Та й то за умови, що в країнах ЄС не буде дефіциту і прогнози щодо наявності бензину в Європі будуть оптимістичні, - вважає Максим Орищак.

Якщо ж Україна ухвалить рішення просити кредиторів про списання боргів, то, каже експерт, з нами укладатимуть договори лише щодо передоплати, і паливну кризу подолати не вдасться.

- Створити необхідний двотижневий запас бензину не важко, якби попереду нам не загрожував дефолт, - зазначив Максим Орищак у коментарі «КП в Україні». – Але поки триває війна, на жаль, оптимістичних прогнозів для ринку енергоресурсів немає.

Насамкінець зазначимо, що питання «коли буде паливо?» неабияк дістало не лише автомобілістів, а й профільних експертів. 20 червня Сергій Куюн опублікував на своїй сторінці досить емоційний пост, в якому порадив усім «відкрити очі»:

- Люди, розплющте очі! Йде війна, що можна взагалі прогнозувати та гарантувати? Ворог знищує виробництва, нафтобази, транспортні шляхи. На тому ж «мініку» (міні-НПЗ. – Авт.) у Губинихе виробляли бензин у досить добрих обсягах для регіонального масштабу. Тепер ці ресурси треба чимось замістити, а з імпортом бензину є складнощі.

Щодо порад відновлювати НПЗ у Західній Україні, то, каже Куюн, складається враження, що ці порадники живуть в іншій країні. Російські ракети долітають до Львова та Івано-Франківська не гірше, ніж до Кременчука та Києва. Який сенс їх відновлювати за таких умов?

Розкритикував експерт й поради будувати міні-НПЗ, нагадавши, що ворог знищує навіть найнезначніші виробництва.

- Тому професійна порада наступна, - резюмував Сергій Куюн. - Досить скиглити! Нема пального – сиди вдома. Головне, що його мають військові, муніципалітети, бізнес – на них тримається країна.​