Нескінченний серіал під назвою « Україна і новий кредит від МВФ » триває. На цьому тижні стало відомо, що віртуальна місія фонду, яка працювала з українськими чиновниками «на дистанційці», прийняла рішення, що наша країна може розраховувати на новий транш кредиту розміром близько 700 млн доларів. Правда, це рішення повинно буде ще затвердити керівництво МВФ.
Нинішня програма співпраці України з МВФ повинна була закінчитися в грудні цього року. Але, схоже, її продовжать як мінімум до наступного літа. Згідно з повідомленням на офіційному сайті фонду місія кредиторів узгодила перегляд програми фінансування нашої країни. Правда, рішення це попереднє і його ще має затвердити керівництво фонду.
повідомили у фонді
Глава місії МВФ в Україні Іванна Владкова Холлар повідомила про досягнення домовленості за деякими раніше спірним фінансовими питаннями. При цьому вона вважає, що транш допоможе Україні впоратися з економічною кризою і кризою в галузі охорони здоров'я, а також підтримати макроекономічну і фінансову стабільність. Іншими словами, ці гроші допоможуть уряду звести бюджет і зберегти стабільність гривні. Крім того, МВФ традиційно говорив про незалежність фінансової політики НБУ.
- Забезпечення незалежності центрального банку і зосередження грошово-кредитної політики на повернення інфляції до цільового рівня; забезпечення фінансового здоров'я банків, в тому числі за допомогою належного управління, з метою відновлення надійного банківського кредитування приватного сектору, - поставила умови видачі кредиту глава місії.
Вона також виділила серед основних пунктів боротьбу з корупцією, просування судової реформи і зниження ролі держави і зацікавлених груп в економіці для поліпшення ділового середовища, посилення корпоративного управління, залучення інвестицій і підвищення потенціалу економіки.
- Угода, а також запит влади про продовження програми до кінця червня 2022 року мають бути схвалені менеджментом фонду і радою директорів МВФ, - резюмувала Владкова Холлар.
Рішення МВФ про можливе виділення 700 млн доларів кредиту виглядає дещо половинчастим. Справа в тому, що українська влада сподівається отримати близько 1,4 млрд доларів до кінця року.
заявив днями радник президента Олег Устенко.
Але про другий транш від МВФ поки що не йдеться. Більш того, експерти говорять, що і цей транш ще не факт, що погодять.
- Транш фінансової підтримки України не узгоджений остаточно, а є лише рекомендацією місії МВФ, - розповів «КП в Україні» аналітик компанії «Центр біржових технологій» Максим Орищак. - Після нинішньої роботи місії уряд сподівається отримати 750 мільйонів доларів другого траншу в листопаді або грудні 2021 року. Виконавча рада ще повинна затвердити домовленості України і МВФ. Тут важливо розуміти, що заява не дає ніякого сигналу іншим кредиторам і не змінює обстановку навколо нашої країни в цілому. Сума, грубо кажучи, поділена на три від початкового кредитного плану на поточний рік.
За словами експерта, з огляду на той факт, що ми впоралися з виплатами за зовнішніми борговими зобов'язаннями навесні і восени, розраховувати на збільшення суми підтримки від МВФ не доводиться.
- Напрямок поточного траншу, передбачуване спрямування коштів на боротьбу з постковідними ситуаціями не є критичною необхідністю для України за умови припливу грошових коштів від експорту, - говорить Орищак. - Тому ми як і раніше вважаємо, що виплати від МВФ ще можуть не погодити.
Але навіть якщо керівництво МВФ затвердить новий транш Україні, то для його отримання ми повинні виконати ряд домашніх завдань. Для цього нардепи на цьому тижні повинні прийняти ряд законопроектів, які розблокують отримання грошей фонду. Правда, це більше технічні документи, які на життя простих громадян практично не вплинуть, в основному торкнуться вони НБУ.
Ключовим законопроектом зі списку змін в закон про Нацбанк є законопроект №5850. Одна з найбільш дискусійних норм в ньому - зміна повноважень Ради Національного банку - наглядового органу, члени якого призначаються за квотами президента і парламенту.
Законопроектом пропонується обмежити функціонал Ради Нацбанку. У разі його прийняття Рада НБУ більше не зможе здійснювати аналіз впливу грошово-кредитної політики регулятора на соціально-економічний розвиток та надавати пропозиції щодо зміни цієї політики правлінню НБУ; давати оцінку роботи правління НБУ.
Законопроектом №5852 вносяться зміни в закон про державні закупівлі, згідно з якими з-під дії цього закону виключені закупівлі Нацбанком послуг юридичного супроводу справ за кордоном.
У законопроекті це мотивується тим, що повна процедура закупівлі таких послуг досить тривала - вона може закінчитися через 3-4 місяці, через що інтереси НБУ в міжнародних суперечках можуть постраждати. У разі прийняття документа НБУ зможе проводити закупівлю послуг юристів для суперечок в інших країнах без публічних тендерів.
Ще один законопроект №5853 передбачає, що НБУ буде тільки інформувати уряд, президента і парламент про прогнози своїх доходів. Зараз же він повинен перераховувати рівно стільки коштів, скільки спрогнозував. Таким чином з Нацбанку знімається відповідальність за невідповідність реальних доходів закладеним у бюджеті.
Як кажуть експерти, прямого впливу на курс рішення МВФ про можливе виділення кредиту не матиме. На валютному ринку спостерігається надлишок валюти, і НБУ постійно викуповує ці кошти. Наприклад, за три дні минулого короткого тижня регулятор викупив близько 120 млн доларів. Якби не ці дії, то гривня вже б зміцнилася до позначок 25-25,5 грн за долар.
Але найближчим часом нас все-таки чекає невелика девальвація. Пов'язана вона з ростом цін на енергоносії.
- Не дивлячись на те що нафта вже коштує близько 85 доларів за барель, а ціни на газ в Європі б'ють рекорди, я цілком оптимістичний щодо курсу гривні до кінця року, - говорить економіст Данило Монін. - Думаю, Мінфін залучить ще 2 млрд доларів до кінця року у міжнародних фінансових організацій або в крайньому випадку випустить євробонди для поповнення валютних запасів. Також сподіваюся, що «Нафтогаз» не буде до кінця зими купувати газ за захмарними цінами. Тому курс гривні буде залишатися з великою ймовірністю в діапазоні 27-27,5 до кінця року, що нижче, ніж він був рік тому.