На саміті «Україна - ЄС» 12 жовтня була підписана угода « Відкрите небо », а вже на наступний день один з найбільших лоукостерів угорська компанія WizzAir заявила про те, що найближчим часом відкриє 26 нових маршрутів з українських аеропортів. Швидше за все, його конкурент RyanAir найближчим часом також представить свої плани по розширенню програми на наступний польотний сезон. «КП в Україні» розбиралася, куди вже можна планувати подорожі в наступному році.
Авіакомпанія Wizz Air анонсувала, що планує розмістити в Україні додатково сім своїх літаків. Тепер авіапарк компанії в нашій країні виросте до 11 суден. Найближчим часом перевізник планує запустити 26 нових рейсів - 12 з Києва, 9 з Львова, 3 з Одеси і 2 з Харкова.
Список нових маршрутів виглядає так:
Квитки можна купити вже зараз. Наприклад, полетіти з Києва в Ейндховен найдешевше можна 21 грудня. Квиток на цей день варто 809 грн, назад таку ж ціну нам вдалося зловити на 11 січня. Для любителів відпочинку в Іспанії цікаво буде дізнатися, що зараз можна забронювати квитки на рейс Київ - Малага в травні наступного року всього за 969 грн, правда, назад переліт буде коштувати вже 1619 грн. Разом, за 2588 грн можна буде злітати на відпочинок в один з найвіддаленіших від нас регіонів Іспанії - Андалусію. Раніше квитки туди коштували в середньому близько 300 доларів на пасажира.
Фахівці з туризму говорять, що мандрівники зможуть виграти не тільки завдяки нижчим цінам на перельоти, а й істотно заощадити час - раніше рейси в ту ж Малагу були тільки з пересадкою в Стамбулі або якомусь великому європейському хабі, тому переліт в середньому займав від 9 до 12 години, тепер же це буде один рейс тривалістю менше 5 годин.
Ще один лоукостер RyanAir місяць тому заявив, що в разі підписання угоди «Відкрите небо» найближчим часом перекине в Україну до 20 літаків, щоб конкурувати за пасажирів. Глава компанії Майкл О'Лірі сказав, що його авіакомпанія планує почати літати в 12 українських аеропортів, хоча зараз польотна програма здійснюється тільки в п'ять найбільших.
З тих пір пройшов місяць, і перевізник озвучив поки всього два нових рейси з України. З 5 листопада відкриється прямий рейс Львів - Манчестер. Літаки будуть літати по цьому маршруту два рази в тиждень по понеділках і п'ятницях. А з 27 березня наступного року перевізник відкриє прямий рейс Одеса - Венеція. Літаки літатимуть двічі на тиждень по четвергах і неділях.
Що стосується планів компанії почати літати в 12 українських аеропортів, то, швидше за все, це питання довгострокової перспективи. Справа в тому, що на сьогодні у нас немає стільки аеропортів, які могли б приймати літаки перевізника. Зараз компанія літає до Києва, Львова, Одеси, Харкова та Херсона.
- Потенційно Ryanair вже зараз міг би почати літати в Миколаїв, Дніпро, Запоріжжя та Вінниці, - каже транспортний експерт Олександр Мироненко. - Що стосується інших аеропортів, то Тернопіль поки не працює, а Івано-Франківськ, Чернівці, Рівне, Луцьк, Кропивницький і Житомир можуть приймати тільки маленькі літаки. У Сумах і Полтаві великі смуги, але їх потрібно реконструювати. В Ужгороді потрібно реконструювати смугу, нинішній її довжини не вистачить. Хмельницький також має проблеми зі злітно-посадковою смугою, яку потрібно відремонтувати і посилити, щоб на неї могли сідати літаки на 200 місць, якими возить Ryanair.
У світі сучасної авіації вже складно сказати, чим лоукостер відрізняється від традиційного перевізника. У битві за ціну квитка останні все більше стають схожі на перших - у звичайних компаній все частіше можна зустріти тарифи, які не передбачають у пасажира наявність будь-якого багажу, крім ручної поклажі. За валізу вже частенько доводиться платити окремо.
Міняють традиційні перевізники і концепцію харчування для пасажирів. Так, наприклад, німецька Lufthansa найближчим часом планує зробити платним алкоголь на далекомагістральних рейсах. Раніше авіакомпанія вже відмовилася від безкоштовного харчування і напоїв на своїх рейсах на короткі відстані.
Тому при плануванні подорожі варто не тільки порівнювати ціну перельоту, вартість перевезення багажу, необхідність підкріпитися, але і інші потенційні витрати на переліт. Особливо варто вивчити вартість трансферу з того чи іншого аеропорту. З урахуванням, що багато лоукост-компанії літають в аеропорти, які знаходяться далеко від міста, то і плата за квиток в місто буде, відповідно, більш високою.
Навіть вибір аеропорту для вильоту для економного мандрівника має значення. Наприклад, туристи з Києва можуть полетіти через аеропорт «Жуляни» або з Борисполя. До першого без проблем можна дістатися на міському транспорті за 8 грн, а за поїздку до Борисполя потрібно буде розщедритися: таксі від 300 грн, автобус - 85 грн або на залізничному експресі за 80 грн.
Така ж ситуація зустрічається часто і в європейських аеропортах. Наприклад, в Мілані цілих три аеропорти. Найбільшим є Мальпенса далеко від міста, і трансфер туди на одну людину коштує 10 євро на автобусі або 14 євро на поїзді. Дістатися в інші довколишні аеропорти можна за більш демократичними цінами. Так, квиток на автобус з аеропорту Бергамо в центр Мілана буде коштувати 4-6 євро, а з аеропорту Лінате в центр міста можна доїхати і зовсім на міському транспорті за 1,5 євро. Як бачите, різниця у вартості трансферу істотна і навіть порівнянна з ціною перельоту лоукостом, тому враховуйте її при плануванні подорожі.
Як кажуть експерти, найближчим часом через підписання угоди «Відкрите небо» українських пасажирів чекає ряд приємних змін.
- Тепер авіакомпаніям не потрібно отримувати дозвіл від урядів, щоб почати літати між країнами, - пояснює економіст Центру економічних стратегій Богдан Прохоров. - Треба тільки домовитися з аеропортами про слотах. Це збільшить конкуренцію на українському ринку, що потенційно призведе до зменшення вартості квитків і збільшення кількості напрямків.
За словами експерта, збільшаться компенсації пасажирам у разі скасування або затримки рейсу. Наприклад, в разі скасування рейсу перевізник повинен надати харчування і в окремих випадках готель, а за тривалу затримку - компенсацію від 200 євро.
- Реалізація угоди "Відкрите небо" передбачає два етапи, - продовжує Прохоров. - Спочатку знімають обмеження на перельоти Україна - Євросоюз, а далі дозволяють європейським авіакомпаніям виконувати внутрішні перельоти по Україні. При цьому українські компанії не зможуть так само вільно літати між європейськими містами - їм потрібно буде включити в маршрут українські міста - наприклад, Київ - Варшава - Париж.
За його словами, між першим і другим етапами Україна повинна привести своє законодавство у відповідність з європейським - це передбачає прийняття кількох десятків евродіректів.