«Робітні» сайти повні як вакансій, так і резюме кандидатів, але при цьому роботодавці та здобувачі часто не знаходять один одного. І в той час як роботодавці нарікають на низький рівень кваліфікації фахівців, здобувачі часто взагалі не розуміють, чого від них хочуть. Диплом є, досвід роботи - є, чого компанії ще не вистачає?
Про те, чого хочуть роботодавці і чому їх все рідше цікавлять вузівські дипломи - в матеріалі «КП в Україні».
Про те, що сьогодні при пошуку роботи вкрай важливі гнучкі компетенції - так звані soft skills - ми чуємо не перший рік. До них відносяться комунікабельність, вміння працювати в команді, креативність, пунктуальність, врівноваженість, відповідальність, лідерські якості, системне мислення, орієнтація на результат, здатність швидко навчатися, вміння вести переговори, вміння адаптуватися і т.д. (Докладніше див. «В тему»).
Вітчизняні експерти ринку праці пояснюють такі побажання роботодавців насамперед тим, що сучасна українська освіта абсолютно не задовольняє потреби ринку праці. За словами директора консалтингової компанії «Михайлов і партнери» Віталія Михайлова, багато вітчизняних ВНЗ сьогодні застаріли як з точки зору навчальних програм, так і з точки зору викладання. Тому керівники компаній вважають за краще вибирати комунікабельних та відповідальних: мовляв, головне - щоб людина була хороша і надійний, а професії навчимо.
Але, виявляється, що справа не тільки в якості української освіти, і soft skills виходять на перший план у всьому світі. Людина може бути класним фахівцем у своїй справі, мати профільну освіту, релевантний досвід за фахом і необхідні професійні компетенції, але, щоб домогтися успіху, цього вже недостатньо.
Здавалося б, м'які навички насамперед потрібні працівникам сфери послуг. І коли ті ж комунікабельність та вміння переконувати виходять на перший план, скажімо, при наймі співробітників сфери гостинності, тут немає нічого дивного. Але чи потрібні гнучкі навички, скажімо, сисадміну?
За словами керівника напряму підтримки співробітників Jooble Юлії Ліснянської, роботодавці все частіше звертають увагу на наявність у претендента софт-скілів в багатьох сферах, незалежно від специфіки роботи.
- Справа в тому, що ці навички допомагають вирішувати життєві завдання, - пояснила Ліснянська в коментарі «КП в Україні». - Роботодавцям важливо, щоб людина вміла не тільки добре виконувати свої прямі обов'язки, а й ефективно комунікувати з іншими людьми - клієнтами, партнерами, колегами по роботі. Щоб вона уміла вирішувати проблеми, домовлятися, аргументовано доносити свою точку зору. Наявність у співробітників софт-скілів допомагає їм не тільки добре працювати, а й більш впевнено почувати себе в професійному та в повсякденному житті.
Словом, каже експерт, не дивно, що наявність таких навичок роботодавці все частіше перевіряють на якомусь з етапів співбесіди. Адже людина, яка не вміє спілкуватися з іншими, навряд чи гармонійно впишеться в колектив і зможе ефективно досягати поставлених бізнес-цілей.
Є ще один цікавий момент, що стосується вищої освіти. За словами Ліснянської, пандемія істотно вплинула не тільки на формат навчання і роботи, а й життя в цілому. І наявність диплома про вищу освіту сьогодні є далеко не таким критичним пунктом, як це було, наприклад, 10 років тому.
- Згідно з дослідженням ринку праці, проведеного Центром економічної стратегії на підставі аналізу більш ніж 800 тисяч вакансій, розміщених роботодавцями на сайті з пошуку роботи Jooble, в 2021 році найбільш часто вимагають наявність диплома про вищу освіту роботодавці сфери юриспруденції (48,8% вакансій), бухгалтерії та аудиту (39,3%), будівництва і архітектури (36,8%), адміністрації та менеджменту (31,8%). У той же час 98,3% роботодавців з сільськогосподарської сфери і агробізнесу наявність диплома у претендентів не запитують.
В цілому аналітика показала, що вища освіта для роботодавців всіх сфер має значення в 18,5% випадків, резюмувала Юлія Ліснянська.
Кадровий портал rabota.ua наводить дані Національної асоціації коледжів і співробітників, які також підтверджують «наступ» гнучких навичок по всіх фронтах. В ході дослідження роботодавців з різних сфер попросили назвати якості і компетенції, які вони шукають в кандидатах, і за результатами цього опитування найвищі бали отримали три характеристики:
При цьому показники технічних навичок (60%) і навичок роботи з комп'ютером (55%), які вважаються ключовими компетенціями кандидатів на сучасному ринку високотехнологічних вакансій, виявилися досить низькими.
На думку експертів порталу, ці результати підтверджують: сьогодні роботодавці приділяють набагато більше уваги м'яким навичкам на робочому місці, ніж кілька років тому. Роль універсальних компетенцій на сучасному ринку праці має ключове значення, а вимоги до них продовжують рости.
Експерти пояснюють, що гнучкі навички важливі для кожного співробітника, незалежно від рівня професіоналізму. Саме ці універсальні компетенції допомагають людям не тільки будувати взаємини в колективі, але і більш ефективно використовувати професійні навички і знання. Люди з розвиненими гнучкими навичками, як правило, мають сильну ситуаційну обізнаність і емоційний інтелект, які дозволяють їм адаптуватися до робочих умов і досягати успішних кар'єрних результатів.
Основи для деяких універсальних компетенцій даються людині від народження. Але є і хороша новина: більшість soft skills можна розвинути. Намагайтеся щодня дізнаватися щось нове, ставте зрозумілі конкретні цілі (наприклад, не «розвинути емоційний інтелект», а «навчитися розуміти свої емоції»), складайте плани на день, тиждень, місяць, рік і реалізовуйте їх, знайдіть приклади для наслідування, які вас надихають і - найголовніше - не залишайте розвиток гнучких навичок «на потім». Так, провести самоаналіз і почати роботу над собою ніколи не пізно, але краще почати це прямо зараз, а самовдосконалюватися при бажанні можна все життя.
В ТЕМУ
Софт-скіли можна умовно розділити на кілька груп.
1. Комунікативні або соціальні навички, необхідні для успішної взаємодії з іншими. До них відносяться ділове спілкування, вміння виступати перед публікою, грамотна письмова та усна мова, комунікабельність, емоційний інтелект, уміння слухати, навички ведення переговорів і проведення презентацій, командна робота, гнучкість мислення і адекватне ставлення до критики.
2. Лідерські компетенції, які відповідають за раціональне використання ресурсів для досягнення поставлених бізнес-цілей. Це вміння делегувати і розподіляти завдання, приймати рішення, навички кризового менеджменту, наставництво і моніторинг, вміння вирішувати конфліктні ситуації, навички побудови команди, стратегії лідерства, сила переконання.
3. Селф-менеджмент і вольові компетенції, що впливають на досягнення кар'єрних і бізнес-цілей. До них відносяться орієнтованість на результат, стресостійкість, ініціативність, управління знаннями та здатність до швидкого навчання, вміння планувати, гнучкість і адаптивність, самомотивація.
4. Інтелектуальні навички, які обумовлюють професійний розвиток. Це аналітичний склад розуму, хороша пам'ять, креативність і логіка, творчі підходи, критичне мислення, вміння працювати з інформацією.
ДО РЕЧІ
Згідно з даними звіту Всесвітнього економічного форуму 2020 року, в найближчі 5 років на світовому ринку праці будуть актуальні 10 ключових компетенцій: