З 3 до 6 лютого у Києві проходить ювілейний, 25-й, Український Тиждень моди. Цього року захід знову організований у phygital-форматі (комунікації, що поєднують цифровий та фізичний простір). 5 лютого нову колекцію представить дизайнерка Ірина Джус (DZHUS). "КП в Україні" поговорила з нею про нову колекцію, 25-річчя Ukrainian Fashion Week та сферу моди в період карантину.
- Ірино, чого чекаєте від нового сезону Українського Тижня моди?
- Ще більше нових усвідомлених брендів, етичних та екологічних рішень у колекціях.
- Чим плануєте дивувати клієнток?
- Більш розширеним функціоналом виробів – найзнакових і одночасно максимально носибельних речей – багатоцільових, і часто ці дві категорії зустрічаються в одному виробі.
- Чи будуть у колекції знамениті сукні-трансформери?
- Обов'язково. І не лише сукні, а й сумки, і капелюхи, і штани.
- Цього року Ukrainian Fashion Week відзначає 25-річчя. Як розпочалася ваша історія на Українському Тижні моди?
- У 2012-му я брала участь у конкурсі молодих дизайнерів "Погляд у майбутнє" від Ukrainian Fashion Week та посіла друге місце. В якості приза я отримала можливість показати колекцію на Odessa Holiday Fashion Week та сертифікат на покупку тканин для наступного сезону. І вже лінійка DZHUS осінь-зима 2013 була продемонстрована у програмі Fresh Fashion у рамках Українського Тижня моди. З того часу практично всі колекції ми презентували на UFW.
- Чи готуйте якийсь сюрприз на показі спеціально до ювілею?
- Звичайно. Скажімо так, перетворення моделей не обмежаться бекстейджем. Сподіваюся, буде цікаво.
- Часто дизайнери запрошують брати участь у показі зірок та блогерів. Чи плануєте ви вивести на подіум зіркових клієнток чи хтось із зірок прийде на ваш показ?
- На жаль, у більшості знаменитих друзів бренду довгоочікувана відпустка якраз випала на період Тижня моди. Але обіцяють прийти Монро, Світлана Вольнова, В'ячеслав та Ірина Дюденки.
- Що скажете про колекції інших дизайнерів? Хто вас зацікавив, здивував?
- Буду чесна – покази, що передують нашому, не встигаю ні відвідувати, ні навіть дивитися онлайн – підготовка кипить! У менш напружений час стежу за творчістю Юлії Єфимчук, Олени Пржонської, Марини Рибалко, Олени Буреніної, Ясі Хоменко. Люблю бренд CHUYKO та регулярно виступаю арт-директором їх зйомок, опікуюсь їхнім стилістичним розвитком.
– Які українські бренди є у вашому гардеробі?
- В одязі міксую DZHUS із базовими речами демократичних марок, а от прикраси вибираю від українських дизайнерів. Ношу вироби Alla Zhmaylo, Lada Legina, Tasha Oro, Helena Romanova, Marmo та інших незалежних брендів. А ось із взуттям справжній квест: будучи вегетаріанкою, купую взуття виключно з матеріалів cruelty-free (продукція або діяльність, яка не завдає шкоди та не вбиває тварин. – Авт.), тоді як у дизайнерських марках цей сегмент, на жаль, представлений слабо. Тому особливо ціную такі етичні бренди, як House Martin – моє улюблене текстильне взуття саме від них.
- Як пандемія далася взнаки на ваших показах? Чи не було обмежень на Ukrainian Fashion Week? Де демонстрували нові колекції?
- UFW жодного разу не скасовували за період пандемії – знаю точно, тому що брала участь там щосезону останні кілька років. Якось Тиждень моди проходив у phygital-форматі: покази були без глядачів, а лише для трансляції. Цього сезону доступ теж обмежений.
Крім UFW, ми представляємо свої колекції під час Тижня моди в Парижі: робимо там шоурум, куди приходять баєри міжнародних концепт-бутиків робити оптові замовлення на майбутній сезон.
- А загалом як карантин позначився на вашому бізнесі?
- Як не дивно, він вніс позитивні зміни. Справа в тому, що і до пандемії більшу частину продажів ми здійснювали онлайн іноземним покупцям. У локдаун інтернет-шопінг активізувався, а географічна досяжність перестала бути перевагою. Як наслідок – ми отримали безліч замовлень з усього світу. Ще один важливий момент: значний відсоток замовлень надходить до нас від B2B-клієнтів – створюємо луки для фільмів, артистів, шоу топових перукарень – шоу-бізнес не зупинити жодними обмеженнями.
– У вас дуже відомий бренд, ваші речі з'являються на обкладинках світових глянцевих журналів. Яку пораду дасте молодому дизайнеру-початківцю, що хоче розкрутити свій бренд?
- По-перше, я б взагалі не радила засновувати свій бренд – це надто складна, невдячна та довгострокова авантюра без будь-яких прогнозів, гарантій та найчастіше навіть відпочинку. Тільки будучи справжнім маніяком своєї справи, жертвуючи всього себе без залишку на благо свого продукту, можна досягти певної міри його пізнаваності. Для подальших фаз успішного розвитку – якщо говорити про світовий рівень – потрібні величезні інвестиції та правильні інсайдерські зв'язки, і все це допоможе лише за наявності неймовірного прагнення, дисципліни, пробивності та обов'язково – вдалого збігу обставин. Але про це краще за мене розкажуть дизайнери, у яких такий етап вже настав.
- Співпрацею з якою знаменитістю чи колаборацією ви пишаєтеся найбільше?
– Вибрати неймовірно складно. Захоплююсь образами Онуки та Джамали в нашому одязі, впевненості у своїй роботі мені додають замовлення від The Hunger Games та Star Trek: Discovery, пишаюся обкладинкою Harper's Bazaar Arabia з моделлю в корсеті DZHUS у компанії соліста Black Eyed Peas. І досі важко вірю, що мій улюблений музикант EYIBRA (Abraham Brody) носить наш одяг і пише саундтреки до наших показів.
- Чи доводилося комусь із відомих людей відмовляти у співпраці?
- Звичайно. Так одного разу народився міф, що відмовила Lady Gaga. Це не зовсім так – просто запит її стиліста був нездійсненний за термінами (потрібний був би телепорт), тому ми змушені були утриматися від колаборації – у результаті про це дізналися, переінакшили і навіть надрукували про мою "відмову" в чеському ELLE.
Справді доводилося відмовляти українським першорядним зіркам, адже запити бувають різні, а естетика DZHUS дуже нішева, зі строго вивіреними принципами подачі, та й наші цінності рідко перетинаються з трендами попкультури.
В ТЕМУ
- Назвіть 3 тренди та антитренди цієї весни.
- Тренди: оверсайз, позагендерна мода, бьюті-експерименти.
Антитренди: об'єктивізація жіночого тіла, репліки з логотипами, шуба із натурального хутра.
Бренд DZHUS був заснований у 2010 році київським дизайнером та стилістом Іриною Джус. "Фішками" колекції є речі-трансформери та гіпертрофовані каптури, а сам бренд підтримує тренди sustainable fashion (за розумне споживання) та vegetarian-friendly (без використання продуктів насильства над тваринами). DZHUS презентує свої колекції у рамках Ukrainian Fashion Week та Paris Fashion Week. Серед шанувальниць бренду - співачка Джамала та ONUKA.